24 d’agost del 2009

Els eurodiputats espanyols impediran que el tren de mercaderies de la UE passi pels PPCC


Magdalena Álvarez lidera els opositors al 'Corredor Mediterrani' ferroviari



Els eurodiputats espanyols a la comissió de Transports de la Unió Europea, 2 del PSOE (l'exministra de Foment Magdalena Álvarez i l'aragonesa Inés Ayala) i 1 del PP (Luis de Grandes, també aragonès) maldaran per evitar que l'Europarlament doni suport al corredor ferroviari de mercaderies pel mediterrani, o sigui, pel Principat i el País Valencià. Álvarez, responsable del caos de les infraestructures i de Rodalies al Principat de fa un any i mig, lidera el grup espanyol que defensa la connexió de l'Estat espanyol amb el francés per via ferroviària, pel tren de mercaderies que ha d'enllaçar Hamburg i Algesires, al sud espanyol, pel centre dels Pirineus, passant per Saragossa.

Tots tres eurodiputats tenen dret a vot en aquesta comissió, on també hi ha l'eurodiputada del PNB basc Izaskun Bilbao, que s'oposa al traçat que defensen els parlamentaris espanyols per l'Aragó, que segons els estudis seria molt més lent, car i perjudicial pel medi ambient. Per a dur-lo a terme caldria, o bé foradar uns 50 quilòmetres de túnels, o fer pujar els combois fins als 1.500 metres d'altitud per superar el desnivell. Els eurodiputats espanyols però prefereixen aquest projecte perquè temen una major desespanyolització de l'economia catalana respecte de l'espanyola, així que optaran per no connectar els ports catalans amb Europa.

A la comissió també hi ha 3 eurodiputats francesos, 2 de la UMP i 1 de l'ultradretà Front Nacional. Christine de Veyrac, de Tolosa de Llenguadoc (Occitània, sota sobirania francesa) probablement optarà pel traçat aragonès perquè afavoriria la seva regió. Cal veure què votaran, però a la UE es dóna per fet que l'Europarlament no donarà suport al Corredor ferroviari mediterrani, i es limitarà a reclamar la interconnexió ferroviària entre els estats espanyol i francès. La decisió final seria, per tant, del govern espanyol de torn.

La decisió no és només clau pel trànsit ferroviari que hauria (o no) de creuar el Principat i el País Valencià, sinó que podria comportar un retard important en l'aplicació de l'ample de via comunitari al nostre país i a Euskal Herria, de manera similar als retards del pas del TGV pel Principat i la interconnexió amb l'Estat francès. El TGV Madrid-Sevilla, en canvi, compleix enguany el seu 17è aniversari, mentre que el TGV Madrid-Barcelona es va inaugurar l'any passat.

El Corredor Mediterrani uniria els dos grans pols econòmics del sud de la UE, Barcelona i València, amb altres ports clau en el transport de mercaderies, unint-hi també els ports de Tarragona, Cartagena, Almeria, Algesires i Marsella. I és que actualment el transport de mercaderies per aquesta "ruta" amb camions frega el col·lapse, especialment per l'AP-7. El 90% de les mercaderies que viatgen d'una banda a l'altra del Pirineu ho fa per aquesta via, mentre que per la ferroviària el volum total és de menys del 8%.